sobota, 23 lutego 2013

Pytania kontrolne - Rośliny zielone - samożwyne lądowe tkankowce

Są to wybrane pytania przeze mnie z Biologia 1 OPERON, na które będę starałem się udzielić odpowiedzi.
  •  Dokonaj analizy porównawczej warunków środowiska wodnego oraz lądowego. Wyciągnij wnioski.
W środowisku wodnym był duży dostęp do dwutlenku węgla, natomiast małe stężenie tlenu. Nie brakowało oczywiście dostępu do wody, kiedy na lądzie woda znajdowała się pod glebą. W zbiornikach wodnych temperatura nie wahała się tak bardzo jak na lądzie, nie występowały tak duże siły oddziaływające na organizm jak wiatry w przypadku życia na lądzie.

Warunki lądowe i wodne znacznie się od siebie różnią, a więc aby organizmy wyszły z wody na ląd, muszą wykształcić wiele różnych cech przystosowawczych, a tym samym stają się odrębną linią rozwojową.
  • Wyjaśnij, jakie cechy środowiska lądowego i jakie cechy budowy roślin spowodowały konieczność powstawania tkanki przewodzącej. 
W środowisku lądowym dostęp do wody roślina miała tylko pod powierzchnią gleby, tym samym pobierając ją odpowiednimi organami, musiała transportować wodę jak i sole mineralne do innych części rośliny, dlatego właśnie powstała  tkanka przewodząca. Z drugiej strony organizm roślinny dążył do zwiększenia swojej wytrzymałości na podmuchy wiatru, dlatego też tkanka przewodząca - drewno, pełni dodatkowo funkcję stabilizującą roślinę.
  • Jaką rolę w filogenezie roślin zielonych odegrały ryniofity i ich potomkowie: zosterofilofity i trymerofity.
Ryniofity to ojcowie roślin lądowych, to z nich wykreowały się również zosterofilofity i trymerofity. Rozwijanie się trymerofitów doprowadziło do wykształcenia się liści, pędu głównego i pobocznych (teoria telomowa).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz