wtorek, 3 stycznia 2012

Plazmoliza i osmoza, a także dyfuzja

Jako że dawno nie pisałem, z powodu złego samopoczucia, aby trochę odświeżyć, napiszę krótko o doświadczeniu, które wykonałem.

Chciałem wykazać plazmolizę. Wykazałem osmozę.


Plazmoliza - polega na odstawaniu cytoplazmy od błony komórkowej, gdy komórkę roślinną umieścimy w roztworze hipertonicznym. Zjawisko takie zachodzi np. w mizerii.

Na początek do dwóch naczyń wlałem wodę z kranu.












Do naczynia po lewej stronie wsypałem dużo soli i wymieszałem. W prawym naczyniu znajduje się jedynie woda z kranu.
W obu naczyniach umieściłem pokrojoną i obraną część ogórka.

Niestety nie zauważyłem żadnej zmiany w plastrach ogórka. Wg teorii powinny się one trochę zwinąć.
Z powodu braku pozytywnego wyniku, uznałem że roztwór wodny jest za mało stężony. Zamiast jednak dalej dosypywać soli (na zdjęciu widać, że trochę posypałem solą ogórki, uznając, że to przyspieszy proces), postanowiłem ukroić jeszcze kawałek ogórka (dość gruby plaster). Widzicie go obok naczynia po prawej stronie.
Posypałem ten ogórek dużą ilością soli.
Niestety oczekiwanego rezultatu nie uzyskałem.
Tutaj na zbliżeniu widać, że nie osiągnąłem zamierzonego efektu.
Pomyślałem, że może ten plaster był za gruby. Ukroiłem więc cienki plasterek. Posypałem solą, lecz również nie uzyskałem oczekiwanego efektu.

Natomiast zaobserwowałem inny skutek posypania kawałków ogórków solą. Myślę, że na zdjęciu widać, że szczególnie obok części ogórka po lewej stronie znajduje się trochę wody.

Wykazałem więc zjawisko osmozy: polegające na przenikaniu cząsteczek rozpuszczalnika (w tym wypadku chodzi o wodę) z roztworu hipotonicznego do roztworu hipertonicznego.

Dla ciekawości chciałem sprawdzić czy do wnętrza ogórków w naczyniu po prawej stronie przenikał woda z solą. Obmyłem więc jeden grubszy plaster ogórka wodą z kranu i ugryzłem. Strasznie słony, czyli sól dostałą się do cytoplazmy komórek składających się na plater ogórka. Tym samym wykazałem zjawisko dyfuzji prostej.

Jeżeli ktoś chciałby przesłać własne doświadczenie to na maila: mateuszstec94@gmail.com

5 komentarzy:

  1. Ciekawe ;P spróbuj jeszcze raz :P ~M

    OdpowiedzUsuń
  2. Nawet nie wiesz, jaka byłam zaskoczona, widząc tak dopracowany blog o biologii!
    Wcześniej nie znałam żadnego oprócz swojego :p. Na pewno będę tu często zaglądać. Tymczasem zapraszam do siebie, gdzie nie umieszczam raczej typowo suchych regułek czy definicji, a krótkie artykuły traktujące o tym, co mnie zainteresowało :).
    PS Dodaję do linków.

    OdpowiedzUsuń
  3. Blogów o biologii parę jest :P
    -> http://bio-logia.blog.onet.pl/
    -> http://biol-chem.blog.onet.pl/

    Widziałem też inne, ale raczej tylko te są godne uwagi.

    I mój wcześniejszy:

    -> http://biologiawliceum.bloog.pl

    Obecnie wiele moich artykułów znajduje się na Biomist, a ten blog powyżej niedługo zostanie usunięty.

    OdpowiedzUsuń
  4. na samym początku jest poważny błąd - cytoplazma nie może odstawać od błony komórkowej. Protoplast (cytoplazma z organellami i błona kom.) odstaje od ściany komórkowej.

    OdpowiedzUsuń
  5. B. ciekawe... Biologia to najlepszy przedmiot według mnie. Właśnie to przerabiamy, a koleżanka ma ten sam eksperyment na jutro.

    OdpowiedzUsuń